, ,

ההמצאות הכי גדולות בישראל

הטרנדים החדשים

פופולרי:

ישראל היא המקור להמצאות רבות במגוון רחב של תחומים. עוד לפני שהיא הפכה למעצמת היי-טק, ישראל שפעה המצאות שאת ההשראה להן מצאו הממציאים בצרכים המידיים של אזרחי המדינה. להלן כמה המצאות שכאלו ששינו לא רק את החיים של אזרחי ישראל, אלא גם את חייהם של אנשים רבים בכל רחבי העולם.

טפטפות מים

זוהי אחת ההמצאות המצליחות ביותר שייצאה ישראל לעולם. מאחורי המצאה זו עומד המהנדס הישראלי שמחה בלאס, וכמו המצאות רבות גם היא מתבססת על רעיון פשוט יחסית שעונה על צורך חשוב. הטפטפת היא למעשה צינור השקיה שאותו מניחים סמוך לשורש של הצמח, כך שהמים מגיעים ישירות לשורשים. במקום השקיה של כל האזור ניתן לחסוך כמויות מים משמעותיות כמו גם כסף רב. המפעל הראשון שייצר טפטפות היה מפעל נטפים שבקיבוץ חצרים בדרום הארץ. ישראל היא אינה הארץ היחידה שהמים אינם קיימים בה שפע, ועל כן מפעל נטפים מייצא מוצר זה למקומות רבים בעולם.

דוד שמש

המצאה נוספת שמקורה באקלים הישראלי הוא דוד השמש. אין כמעט בית היום בישראל שאינו מצויד בדוד שמש – המצאה זו חוסכת לא רק באנרגיה אלא כמובן בכסף רב. להמצאה זו אחראי ד"ר צבי תבור, חוקר ישראלי מהאוניברסיטה העברית בירושלים, שהתמקד במחקרו באנרגיה סולארית. תבור פיתח את דוד השמש בשנות השבעים וכך אפשר לנצל את אחד המשאבים הנפוצים ביותר במדינה  – השמש. אז נכון שבחודש אוגוסט היא מחממת אותנו קצת יותר מדי, אבל מצד שני בזכות דוד השמש לפחות לא חסרים מים חמים בבית.

עגבניות שרי

אנחנו כבר כל כך רגילים אליהן עד שאולי הספקנו לשכוח, אבל הנה תזכורת. עגבניות שרי הן פיתוח ישראלי שעליו עמלו מספר מכוני מחקר. צוות הממציאים ברשותו של פרופ' נחום קידר חשבו שיש בידם את חטיף הבריאות המושלם לבליסה מול הטלוויזיה וכך בהתחלה שיווקו אותו. אז אמנם עגבניות השרי לא החליפו את הפיצוחים, אך הן הצליחו מאוד בארץ ובעולם. בתהליך הפיתוח שלהם הוכלאו זנים שונים מתוך מטרה לשלב את הגודל הקטן עם הטעם המתוק.

דיסק און קי

כל מי שחי בשנות השמונים והתשעים זוכר בוודאי את הדיסקטים הישנים שאותם היינו מאחסנים בזהירות בקופסת פלסטיק קטנה שתשמור עליהם. דיסקטים אלו לא היו הדבר העמיד ביותר בעולם, ולעתים קרובות היה נמחק מהם מידע. אך שנות האלפיים הביאו עמם את אחת ההמצאות הגדולות בעולם המחשבים והוא האחסון הנייד או בשמו הלועזי – דיסק און קי. המצאה זו פותחה על ידי חברת M-Systems הישראלית שאותה ניהל דב מורן. מקור השם בגודלו הקטן של הדיסק שאפשר היה לקשור אותו בקלות לצרור המפתחות. במשך השנים עלתה הקיבולת של התקן הדיסק און קי, ולמרות קיומן של טכנולוגיות אחסון מידע אחרות, עדיין נעשה שימוש תדיר בדיסק און קי. מי ששכח את הדיסק און קי שלו בכיס המכנסיים יוכל להעיד על עמידותו  – גם כביסה אינה מצליחה למחוק את המידע השמור בו. הטכנולוגיה שלו משמשת כיום גם מכשירים אחרים כגון טלפונים ניידים ונגני מוזיקה.

 

פוסטים נוספים