תנועות חברתיות מובילות בישראל

הטרנדים החדשים

פופולרי:

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה בכוחן והשפעתן של תנועות חברתיות שונות בישראל. חלקן ותיקות יותר וחלקן צעירות יחסית, אבל כולן מבקשות לחולל שינוי חברתי.  חלק גדול מהתנועות בעלות הקשר פוליטי ובעלות רצון לשינוי שיטת המשטר / שלטון בישראל.

אחת התנועות הבולטות היא תנועת המחאה החברתית של קיץ 2011. המחאה המונית שכללה הפגנות ענק ברחבי הארץ, אוהלי מחאה ושביתה כללית הובילה לשינויים משמעותיים במדיניות כלכלית-חברתית של הממשלה כמו העלאת קצבאות ילדים, הפחתת מחירי המזון הגדלת תקציבי הבריאות והחינוך ועוד.

תנועה נוספת שהשפעתה הולכת וגדלה היא תנועת הדיור הציבורי, הכוללת ארגונים ופעילים המבקשים לקדם פתרונות דיור בהישג יד עבור אוכלוסיות חלשות. הם מקדמים חקיקה ומיזמים פרטיים כדי להגדיל את היצע הדירות בשכר דירה נמוך במטרה להקל על משפחות צעירות ובעלי הכנסה נמוכה. ימים יגידו עד כמה הם יצליחו להשפיע על מדיניות הדיור בישראל.

תנועה חברתית אחרת שצוברת תאוצה בשנים האחרונות בכל הנושא של קידום שוויון מגדרי בישראל היא "ארבע אמהות" המבקשת לפעול נגד אלימות כלפי נשים. התנועה הובילה הפגנות המוניות, הצליחה להביא לרפורמה בחקיקה והעלתה את המודעות הציבורית לנושא הקריטי.

ויצו – ארגון נשים ותיק ורב השפעה שפועל בתחומים רבים לקידום מעמד האישה כמו סיוע משפטי, העצמה כלכלית, מניעת אלימות ועוד.

ארגוני נשים באקדמיה – קואליציה של ארגוני נשים הפועלת לקידום נשים לעמדות בכירות באקדמיה הישראלית.

קולך – עמותה להעצמה משפטית ותעסוקתית של נשים חרדיות. פועלת למיגור אפליה מגדרית בקהילה החרדית.

תנועת דרור-ישראל היא תנועה חברתית חינוכית הפועלת בקרב בני נוער בפריפריה בישראל.

דרור-ישראל הוקמה בשנת 1976 והיא שייכת לזרם הרפורמי ביהדות. התנועה פועלת בעשרות יישובים ושכונות מצוקה ברחבי הארץ.

התנועה בנויה סביב קבוצות נוער שבהן מדריכים צעירים מנחים ומובילים את החניכים לפעילות ערכית וחברתית. הפעילות כוללת שיחות ופעולות סביב נושאים חברתיים אקטואליים, לימוד ערכים הומניסטיים ועוד.

מעבר לפעילות השוטפת, דרור-ישראל מובילה פרויקטים קהילתיים שמטרתם לסייע לאוכלוסיות חלשות ולהוביל שינוי חברתי. למשל, סיוע לקשישים וניצולי שואה, איסוף וחלוקת בגדים ומזון לנזקקים, פעילות התנדבותית עם ילדים חולים ועוד.

בסך הכל מדובר בתנועה חברתית חשובה, ותיקה וערכית שמובילה אלפי בני נוער מדי שנה למעורבות חברתית משמעותית בקהילות שלהם.

בנוסף קיימים עוד ארגונים רבים הפועלים בתחומים שונים כמו אלימות, זכויות רפואיות, ייצוג נשים בפוליטיקה, תנועות סביבתיות, זכויות בעלי חיים, מאבק בגזענות, שוויון זכויות לקהילה הגאה ועוד שכולם תורמים יחדיו לקידום השוויון הלכה למעשה ומשפיעות על השיח והמציאות בישראל. אלו רק חלק מן התנועות שפועלות כדי לחולל שינוי חברתי.

בסך הכל, נראה כי לתנועות החברתיות יש כיום כוח והשפעה הולכים וגדלים על ישראל המודרנית. הן מצליחות לקדם סדר יום חברתי, להוביל שינוי בחקיקה, בתרבות ואף בהתנהגות של פרטים ומוסדות. ימים יגידו לאן תובלנה אותנו תנועות אלו בעשורים הבאים.

פוסטים נוספים